Blogger Widgets
Blogger Widgets

Artikel 4 : Ya Ilahi...Sudilah Pandang Hambamu Ini


Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu Ya Allah Yang Sentiasa Mengasihi hamba-hambaMu…
Ingin aku berbicara denganMu di setiap masa yang aku ada dan di setiap tempat aku berada …Ingin aku meluahkan segala apa yang terpendam dalam hati ini….
Walau aku tahu Engkau sangat-sangat memahami dan mengetahui,
Tanpa aku bicarakannya kepadaMu…
Malah Engkau lebih tahu segalanya tentang aku daripada diriku sendiri…
Kerana Engkau yg memiliki sekeping hati ini…
Kerana Engkau lebih dekat denganku daripada urat leherku sendiri….


Pernahkah aku merasakan hati aku begitu kosong dan hampa, semangat terasa pudar dan hambar serta tiada lagi kekuatan jiwa. Disaat ini hari-hari yang ditempuhi terasa hambar dan aku seolah-olahnya terasing dalam dunia aku sendiri. Aku cuba mencari dimana silapnya. Adakah kerana dosa-dosa masa lalu atau kerana jiwa aku terlalai dari mengingati Allah SWT. Akupun bertaubat dan memanjangkan munajat aku namun jiwa tetap terasa kosong "seolah-olah doa dan munajat aku tidak sampai kelangit". Aku cuba mengalirkan air mata keinsafan tetapi hati aku rasanya terlalu keras untuk itu; seolah-olahnya air mata aku telah kering untuk itu. Keyakinan terhadap apa yang Allah janjikan tidak lagi menguasai hati dan fikiran aku.

Aku cuba pula membuka lembaran-lembaran al Quran... mencari ayat-ayat yang pernah menyentuh hati aku dan akupun cuba menghayatinya agar hati aku kembali lembut dan lunak tetapi itupun gagal. Kini aku tidak tahu lagi apa yang sebenarnya aku sedang cari dari kehidupan yang seketika ini, aku mula kehilangan fokus dalam kerja-kerja aku dan ibadah aku mula kehilangan ruh. Segalanya terlalu kabur. Kehidupan aku disaat ini seolah-olahnya suatu fasa yang aku lalui secara terpaksa. Masa-masa yang ditempuhi terasa begitu perlahan bahkan kadang-kadang terasa seakan-akan jarum jam berhenti berputar beberapa kali.Inilah yang aku rasakan saat ini. Kehidupan yang hambar dan kosong setelah melalui saat hidup yang bertenaga dan bersemangat.Adakah ini adalah salah satu fasa kehidupan yang akan ditempuhi oleh sesiapa sahaja yang ingin mendekatkan dirinya pada Rabbnya atau hanya aku saja yang menempuhinya.

Adakah sudah lagi tiada keredhaan Allah? Apa untungnya aku menimbulkan persoalan ini. Bukankah memikirkan begini sememangnya telah menjauhkan aku dari rahmatnya dan mengundang kemurkaanNya. Bukankah Allah mencela mereka yang berputus asa dengan rahmatnya. Bukankah memikirnya adalah suatu kemungkaran yang akan mencemarkan aqidah. Bukankah dulu , pernah seorang pemuda yang menangis di depan pintu rumah Rasulullah SAW dan tangisannya begitu dahsyat hinggakan Saidina Umar RA yang melihat keadaannya turut menangis tanpa sempat bertanya kenapa. Apabila Rasulullah datang dan bertanya lalu pemuda itu menceritakan dosanya yang bukan kepalang dan dia takut Allah tidak mengampunkan dosanya. Akupun mungkin akan fikirkan begitu; seorang pemuda yang kerjanya mencuri kain kapan disetiap malam apabila siangnya ada mayat yang dikebumikan sehinggakan akhirnya suatu malam dia terpegun dengan kecantikan mayat seorang gadis yang telah dilondehkan kain kapannya. lalu pemuda tersebut menyetubuhi mayat gadis tersebut yang telah dimandikan dan dikapan sempurna. Dosa yang terlalu besar untuk diampunkan. namun kerana keikhlasan dan keinsafannya Allah SWT tetap mengampunkan dosanya dan dan mati dalam keadaan terampun dosanya apabila dia sendiri terkejut kerana Allah masih mengampunkan dosanya. Dan kerana kejutan itu dia lalu rebah dan terus meninggal dunia.

Jadi persoalan ini perlu cepat-cepat aku padamkan dan nyahkan dari kotak fikiran aku. Tentunya persoalan ini bukan penyelesai masalah bahkan menimbulkan masalah yang lebih besar. Tentunya ini adalah bisikan syaitan yang sememangnya sudah lama menanti peluang untuk menyuntik jarum keraguan dan telah terlalui ramai yang mati jiwanya kerana suntikan jarum keraguan ini. Aku ingin terus hidup dengan keimanan, aku tidak akan biarkan keraguan ini menguasai dan menyeretku kelembah kehinaan dan kenistaan. Kelembah kekufuran yang gelap dan penuh keraguan yang pernah aku tinggalkan dulu. Telah banyak air mata yang telah aku alirkan untuk menangisi fasa yang telah berjaya aku tinggalkan itu. Jadi itu bukan penyelesaiannya untuk mengisi segala kekosongan yang sedang aku rasai ini.

Mungkin ini sememangnya ujian dari Allah SWT untuk menguji benar atau tidaknya keyakinan aku padaNya dan pada hari pertemuan dengannya. Kalau ini benar-benar ujian dari Allah, yang perlu aku lakukan sekarang ini ialah terus bermunajat dan memohon kekuatanNya. Ya......semua orang akan diuji. Cuma mungkin ujian ini agak ganjil, namun ianya tetap ujian dan sekiranya aku berjaya maka aku tentunya akan lebih hampir kepadaNya. Rasulullah SAW pernah mengatakan bahawa orang yang paling dahsyat yang menerima ujian adalah para nabi, kemudian orang yang mengikuti mereka, kemudian orang yang mengikuti mereka, kemudian orang ytang mengikuti mereka. Jadi kalau aku ingin tetap berada di atas jalan kebenaran dan mengikut jalan pengikut para nabi maka ujian ini adalah satu kemestian. Mungkin ini yang perlu aku fikirkan. Kalau aku salah aku tidak akan rugi apa-apa tetapi jika betul sudah tentu fasa ini akan membuka jalan untuk aku lebih hampir kepada Allah. Dan sebaik saja yang fikirkan perkara ini aku mula merasakan sedikit kekuatn menyerap masuk ke dalam jiwa aku. sekurangnya aku tidak lagi meragui sifat kasih sayang Allah dan pengampunannya yang menjadi syarat penyempurnaan Iman.

Tuhan, pegang eratlah hati ini agar sentiasa aku rasa dekat denganMu….
Aku harap Kau terima amalku untuk aku persembahkan di hadapanMu kelak….
Ya Allah, dengarkanlah rintihan & permohonan hatiku ini….
Hadiahkanlah cahayaMu kepadaku sehingga saat aku dipanggil pulang olehMu….
Amiin Ya Rabb….Aku pasrah Ya Ilahi…


No comments:

Post a Comment

Kongsikan