Blogger Widgets
Blogger Widgets

Artikel 1 : Jom Berpahala dengan Muka Buku


“Awak ader facebook?” tanya lelaki yang kacak ala-ala Shah Rukh Khan…Dengan tersipu-sipu macam kerang busuk, gadis itupun menjawab..”ader….awak taip nama ni……….” Itulah pertemuan perkenalan seseorang pada masa kini. Pertemuan yang singkat boleh mengeratkan silatulrahim seseorang dengan lebih mendalam. Sebenarnya situasi sebegini memang lazim berlaku, akan tetapi adakah facebook memberi banyak kesan yang negatif ataupun positif? Tepuk dada tanya minda dan iman kita. Jika kita bijak menggunakannya insyaallah ia adalah suatu bentuk yang memberi manfaat untuk berdakwah kepada seseorang yang boleh disebarkan melalui teknologi yang canggih pada masa kini iaitu facebook. Fenomena sekarang, mereka lebih suka memerap dihadapan komputer berbanding bersemuka di antara satu sama lain.

Dengan hanya perlu menekan klik untuk dihantar, ianya mengambil masa beberapa saat untuk disebarkan kepada rakan-rakan facebook. Dengan tajuk yang diutarakan ini, bukanlah menggalakkan kita terus berfacebook kerana terdorong untuk memperoleh 'pahala'. Ia cuma sebagai satu pendorong kepada kita untuk memanfaatkan masa yang terluang semasa berfacebook untuk memperoleh pahala dari-Nya. Bagi pandangan saya, antaranya ialah melalui facebook chat yang mana walaupun seseorang itu berjauhan melangkaui batasan geografi, ia dapat dieratkan dengan berchatting melalui perkongsian ilmu yang bermanfaat seperti perbincangan sesuatu masalah ataupun kemusykilan isu-isu agama mahupun pembelajaran.Ini kerana,ianya tidak memerlukan kos yang tinggi berbanding menggunakan telefon kerana penggunaan facebook chat adalah percuma. Namun demikian, adalah perlu diingatkan supaya penggunaan bahasa yang digunakan dalam laman Facebook ini adalah menepati kehendak syariat Islam. Contohnya, tidak menggunakan bahasa yang lucah, kasar dan boleh menyinggung perasaan pengguna yang lain. Insyaallah jika niat kita betul……pasti matlamatnya akan di redhai oleh Allah S.W.T.

Selain itu, terdapat juga di laman facebook bermacam ragam didalam status seperti lucu, geram, keliru, hairan dan seronok dapat ditonton. Ada juga yang melaporkan luahan perasaan selepas putus cinta, kemarahan dan tidak kurang juga ada yang bergaduh, saling perli-memerli lagi best sempat lagi tag 'musuhnya'. Bagi yang membaca status, jari-jemari ligat menekan 'like'. Ada juga yang menulis status dan mengharapkan 'like' yang banyak. 'Like' yang banyak mungkin satu kepuasan buat dirinya. Tulislah status yang bermanfaat, diletakkan link ceramah agama dari Youtube, ataupun sekurang-kurangnya video-video menarik lucu dan berunsur nasihat dari blogger terkenal. Zaman sekarang, lihat sahaja dalam laman YOU TUBE ataupun laman laman blog yang lain, pilihannya terletak dihujung jari kita. Insyaallah…dengan cara sebegini maka usaha kita dalam berkomunikasi dengan pengguna lain akan dapat dicapai malahan usaha dakwah dapat juga dijalankan.

Di samping itu juga penggunaan group adalah amat memberi kelebihan terhadap para pelajar universiti. Di mana laman group ini, boleh dibuat perbincangan mengenai sesuatu tugasan yang diberikan. Antara group-group yang bermanfaat kepada kita ialah Kami Islam, Imam Muda, I Luv Islam, Tanyalah Ustaz Ustazah dan banyak lagi. Insyaallah dengan cara yang disarankan ini, maka pahala kita akan bertambah dan kehidupan kita akan diberkati oleh Allah S.W.T sepanjang di dua dunia.

Akhir sekali, gunakan kemudahan share untuk berkongsi notes dan status rakan-rakan yang bermanfaat dan lebih baik dikongsi status ilmuan-ilmuan agama yang memberi manfaat kepada orang yang membacanya. Dengan adanya perkongsian share notes ini, maka ia akan memberi penambahan ilmu pengetahuan baik kepada kita mahupun terhadap orang lain. Namun perlu diingatkan juga akan kesahihan maklumat yang dikongsi agar tujuannya tidak disalah ertikan oleh pihak yang menilainya. Insyaallah dengan cara ini juga, pahala kita akan bertambah dan niat baik kita sentiasa terpelihara.


No comments:

Post a Comment

Kongsikan