Blogger Widgets
Blogger Widgets

Artikel 2 : Ada Apa Dengan Solat ?



“Mama nak buat aper tu? Adik nak ikut leh tak mama?”terkedu apabila anak kecilku yang berusia empat tahun menyuarakan hasratnya untuk bersolat. Dengan penuh perasaan kasih sayang, aku terus menjawab, “Mama nak solat. Jom ikut mama, duduk kat belakang tau…” Benarlah kata para pujangga, didikan anak adalah bermula dari rumah iaitu perlakuan ibu dan bapa yang membentuk corak kehidupan dalam membentuk sikap dan akhlak seseorang anak. Maka, ajarlah mereka sesuatu yang diperintahkan oleh Nya iaitu solat. Ia merupakan syariat Allah yang diturunkan kepada umat manusia. Ia digelar sebagai tiang agama. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A.W :

Maksudnya: Pangkal semua urusan adalah Islam, tiangnya ialah solat dan puncak tertingginya ialah jihad ( Riwayat Tarmizi )

Dalam riwayat ini, menyatakan bahawa, solat adalah ibadah yang amat penting dalam Islam, ia diletakkan sebagai rukun Islam yang kedua dan ia merupakan amalan pertama yang akan dihisab di akhirat. Ianya seperti, membina sebuah rumah, maka runtuhlah rumah tersebut kerana tanpa tiang.

Sebenarnya, jika kita benar–benar khusyuk di dalam solat, secara tidak langsung, terbentuklah nilai akhlak yang baik, maka terhindarlah kita daripada melakukan perkara yang terkutuk iaitu perkara dilarang oleh Allah. Justeru itu, artikel ini adalah menekankan tentang beberapa kelebihan solat. Antaranya baru-baru ini, penemuan daripada seorang doktor pakar dari Universiti Hokkaido di Jepun, iaitu Mohammed Faruque Reza, Yuji Urakami dan Yukio Mano, menyatakan rawatan untuk mengubati penyakit seperti mati pucuk adalah dengan melaksanakan perlakuan solat dengan kaedah yang betul. Dengan bahagian-bahagian sendi dan urat yang lain, sukar dilakukan melalui pembedahan, maka dengan cara pergerakan solat boleh mengurangkan kesakitan seperti penyakit migrain. Ini adalah suatu fakta yang menarik minat golongan doktor yang bukan Islam secara tidak langsung mengajak mereka memeluk agama yang diredhai dalam menghayati keindahan Islam.

Memang tidak dinafikan bahawa manusia sentiasa dalam kelalaian. Itu tidak termasuk lagi dengan kelalaian dengan sengaja seperti melambatkan urusan kerja yang telah diamanahkan oleh majikan, masuk lewat ke pejabat dan sebagainya. Oleh itu, dengan mengerjakan solat secara ikhlas insyaallah akan membentuk akhlak baik dengan menjaga waktu melalui ibadah solat. Dalam solat juga perlu ada kesabaran, dalam masa lima hingga lapan minit kebiasaannya kita mengerjakan solat, pelbagai cubaan dan gangguan samada zahir dan batin. Kesimpulannya, nikmat yang Allah S.W.T berikan terlalu luas dan sebagai hamba yang selalu bergantung kepada pertolongan Allah S.W.T pastinya semua itu tidak akan mampu dibayar nilainya oleh mana - mana manusia sekalipun. Tetapi adakah kita sebagai hamba berkira untuk taat dan patuh kepada perintahnya?Fikir-fikirkanlah….


No comments:

Post a Comment

Kongsikan